söndag 22 januari 2017

Äntligen här!

Inatt så föddes Fidelies fina små valpar. Dygn 60. Det har varit tungt för henne de sista dagarna.
Bakbenen har knappt orkat bära henne.
Har ju haft en känsla att det skulle bli i helgen och igår morse utan några egentliga tecken så kändes det i magen.
Fidelie och jag valde att tillbringa dagen i valprummet. Jag låg och läste och hon låg bredvid mig
Framåt eftermiddagen kröp hon flera gånger under soffan och la sig i sänglådan och jag fick såklart locka ut henne.
Vid 22,00 bäddade hon lite det började trycka på hon ville ut och kissa flera gången.
Så då med tanke på Fidelies tidigare snabba förlossningar kom Gunilla.

Satt och pratade när vattenblåsan tittade fram.Någar minuter och den sprack sen gick det fort
tills

Första tiken tittade ut
kl 23,49

En brun fin tjej
Fidelie är så duktig och tar hand om den direkt

Är så fantastiskt att se hur de direkt börjar söka di.
Vilket är bra för att den diar stimulerar det fortsatta värkarbetet.

00,17 
var det dags för nästa valps entrè


hel fosterblåsa med moderkakan.
Inte så jätteofta att moderkakan kommer direkt,


Måste tvätta honom riktigt ren.

Ett fint lila band fick han.

Nu var där två att pyssla med.


Här ser man att nästa är på väg.
Det buktade och tryckte rejält och man såg hur valpen rörde sig.

en kvinna kan allt
föda barn och servera mat ;)


Det tryckte och tryckte men ville inte riktigt komma längre.

Så vi tog lite hjälp av tyngdlagen

Det gjorde susen.
Vi kunde snart skymta en nos

och ett huvud.
Inga hinnor

Så det blir lite mer brått att få ut valpen så den kan få luft och inte dras in igen samtidigt
som man inte vill den ska strypas i nästa krystvärk.
Jag fick in två fingrar där jag istället i nästa krystvärk kunde hjälpa till att få ut den torra valpen.
kl 00,57 såg den nattens ljus.

En röd fin hane

Lite meddtagen så det blev lite extra gnuggande för att få igång livsandarna

stor kille.

Självklart var Fidelie delaktig i det hela

Inget är bättre än en mammas omsorger.

Tog inte många minuter innan de piggat på sig och var hungrig.
Där bestämde sig Fidelie för en liten paus.
La sig tillrätta samlade krafter pysslade valpar.

01,37
Kom en röd tik 

hela hinnor även denna gång

Torka torr och gnugga livskraft i .

en så fin mörk tjej

som även den sökte di direkt.

livets mirakel


göra rent ordentligt!

tog blott 20 min kl 01,56
var det dags för ännu en röd kille att göra entre


Vi hjälps åt,
Detta är en underbar känsla. Fidelie jag och Gunilla vi gör detta ihop.
Fullt förtroende från alla.
Fidelie är så trygg.

puss på dig.


ja då hade vi 5 fina valpar . Åsmund hade sett 7.
Fidelie kändes fortfarande stor men kan ju vara livmodern som svullnat.


Men tog inte lång stund innan värkarbetet var igång igen.

kl 02,30 även här hela hinnor 
kom en röd hane

tyvärr var han dödfödd.
Tyvärr sådant som kan hända och troligen var det något fel på honom.

Vi la ner honom till Fidelie som nosade på honom och sen brydde hon sig inte om honom .
Tror det är viktigt att de får säga farväl.

Fidelie hade fullt upp med de 5 i lådan under tiden.

Men kl 02,56 var det ännu en valp som gjorde entre`
Hela hinnor,

Vi hjälptes åt.

Ännu en fin brunt till,
härligt mörk i färgen.
 
söt så man smälter,

Sen la sig Fidelie tillrätta.
Pysslade valpar , tog igen sig.


Var nöjd med nattens jobb.
För ovanlighetens skull prickade Åsmund rätt =)


Vid halv fem gick Gunilla hem och jag slocknade .
Vaknade vid 9,00 till det underbara ljudet av diande valpar.
Alla redan blivit runda och fina.
Jag tittar och rör lite. Nu ska Fidelie få lugn och knyta band till sina små i lugn och ro.
Jag fick med henne ut för att kissa och bajsa. Lite lös i magen vilket man kan bli av att äta moderkakorna. Men näringen de ger tycker jag är viktig.
Fidelie fick frukost på sängen.

lugnet råder.

ni ser så runda och fina redan.



När valparna är en vecka kommer vi att ta kontakt med er som väntar på svar.
Ännu är de så små och mycket kan hända. Så en vecka för att växa till sig ger vi dem !

2 kommentarer:

  1. Röda hanar.... Ajajaj!
    Inte följa dessa då :)
    (Jag förälskar mig ju alltid i sådana sedan Jesper.)
    Eva m Assar

    SvaraRadera
  2. Tak for beretningen og billederne. Vi følger vores familie med glæde. Dog synes Lotti at vi skal kæle og lege med hende i stedet.

    SvaraRadera