onsdag 11 januari 2017

7 veckors dräktighet dygn 49

Bröstkorg 66cm + 7 cm från v 1
Midja 68cm + 17 cm
Vikt 14,55 kg + 2 kg

Japp ni läser inte fel,magen har gått om bröstkorgen och inte mindre än 7 cm har den ökat denna veckan. Magen är stor alltså.
Inatt delade bara jag och Fidelie sovrum och säng och jag tyckte jag kände små sparkar i magen.
Älskar att dela detta tillsammans med min hund. Vi har en sådan närhet och Fidelie verkligen visar sin kärlek till mig. Är stort att få vara med om.


Äter gör hon gärna och så mycket det får plats med. Hon får nu maten delat på 3 mål.


Att ur och röra på sig tillhör väl inte favorit sysselsättningen just nu men korta rundor "drar" jag med henne på. Hon behöver vara i form för kommande valpning. Hon är lite kul och som ett tecken på hennes envishet när hon tycker vi gått tillräckligt sätter hon sig och vägra gå om vi inte vänder hemåt. Vi skulle fixat valplåda idag men snöstormen satte hinder fast Uffe har lovat att här ska finnas en innan jag hinner blinka. Har liksom lagt beställning på en ny. 

Detta händer i magen vid 7 veckor
Under denna vecka växer kroppsbehåringen ut, och färgmarkeringen ska kunna ses.
Tassarna och trampdynorna är nu färdigbildade.
Fostret liknar nu den färdiga valpen, men kan inte överleva utanför livmodern.
Från detta tidpunkt är det egentligen bara storleken som ändras.
Förbeningen i benen är nu så långt framme, att man från dag 48 kan se fostren på röntgenbilder.
Det är nu för första gången i dräktigheten möjligt att se fosterrörelser.
Tikens buk är i de flesta fall tydligt förstorad, och mjölkproduktionen har börjat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar